divendres, 17 de juny de 2011

Mari Catúfols


Ara que s'acosta la temporada estiuenca, m'agrada repassar el bagul dels recors dels llibres llegits en temps passats, i m' he trobat amb el famós Mari Catúfols, d'Isa Tròlec. Un llibret de narrativa, premi Ciutat d'Alacant de l'any 1977, i prologat per Joan Fuster.
Transcriuré la part final que pot ser com un resum del llibre on hi queda palesa una certa tristesa latent i un aire inquietant, alhora que una mena de lirisme camuflat i dramàtic com diu Fuster al pròleg.
La lectura d'aquest llibre resulta molt fàcil, tot seguint les pautes amb què escriuria una xiqueta d' una incipient pubertat.
I jo,
Mari Cadufos,
una bona xica
de més
de trenta anys,
vaig esperar des dels dotze
.........................................................
seguia vivint com les merles,
solitària
malfiada
no podia disposar de la meua vida
com els cirerers de pastor
no podia dir a ningú
que patia
i jo patia a la vora del camí
plena d'esbarzers
i argelagues
i patia quan em tallaven les branques
i les cireretes
i com els cicles de l'any
sabia que vindria
la calor
el fred
la pluja
i el vent
i que desapareixerien
i vindrien els temps
de la florida
els temps
de la collita
i els gels
i com la lluna
sabia que uns dies al mes tots
em mirarien
i en acabant moriria.
i els dies de foscor
ningú
no em recordaria
i com als déus
caldria que algú em fera
resucitar
o bé morir
Perquè jo,
tota sola, no gosava tirar-me
pels penya-segats que
Evarist
m'havia fet conéixer.
I jo,
tota sola,
no gosava caure dins del
verd malaquita.
I
no gosava
tallar-me les venes
perquè jo sabia
que la sang
era de color
vermell
com el bancalet
de mon pare
I jo l'estimava tant!

3 comentaris:

  1. Poema sencillo, tierno y duro al mismo tiempo ¡qué belleza!
    con razón Joan Fuster hizo el prólogo

    ResponElimina
  2. Mari Catúfols i "el Concertino"importantíssims a la meua vida. Gràcies, Carles!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gràcies als qui llegiu i vos agrada. Sempre penses si interessarà a algú i és una satisfacció quan és així.

      Elimina